onsdag 7. desember 2011

Gavetips - til de aller minste

Jeg er frekk nok til å tro at du trenger tips. 

Jeg er forbauset over hvor tidlig barn fascineres av bøker. Å bla i bøkene, spise litt på kantene og peke på er aktiviteter starter de tidlig med. Bøker er viktig for barns utvikling sies det, jeg tror på det. Selve kjøpte jeg barnebøker lenge før den første rosa bodyen kom i hus.

Fortellerforlaget utgir noen veldig fine bøker for barn mellom null og tre år,med lyd. Selv har vi flere varianter, blant annet den med fugler og fuglelyder. De er populære hos den lille. Hun var ikke gamle jenta da hun klarte å trykke for å frem lyden, i tillegg er lyden voksenvennlig. Bildene er også ganske fargerike og klare.

En bok som lager forundring både hos store og små er den svenske billedboken Gnatto Pakpak. Jeg blir glad når jeg ser i denne morsomme boken. Boka er et slags moderne bestiarum, en ypperlig pekebok for store og små. La fantasien komme frem sier jeg!

Denne ønsker hun seg sa jeg til en stolt tante i sommer da den lille fyllte ett år. Jeg stod i butikken og pekte på den store billedboken Verden i ord og bilder av Ole Könnecke. Størrelsen gjør den kanskje en anelse uhåndterlig for de aller, aller minste, men det er vakker bok. Selv om det egentlig er en pekebok, er det en pekebok hvor man kan bruke fantasien til å lage historier. Bildene er fine, den har en rød tråd og jeg tenker at denne boka kommer til å bli mye brukt fremover her i heimen. Om den ikke blir spist opp først da...


Forlaget Mangshou har gitt ut Verden i ord og bilder, men også en annen bok som jeg har blitt begeistret for. En bok av Hervé Tullet. Jeg ble først oppmerksom på boka på bloggen Bokmerker.org, men jeg rakk egentlig aldri å sette den på en ønskeliste før den lille fikk den i gave. Det er en fantastisk bok. Ikke bare for de minste, men også for de store. Ha ha, gjør som boken sier og du får sannsynligvis en helt annerledes leseopplevelse enn det du forventet. En helt annen opplevelse egentlig. 

Så det var mine tips basert på mine erfaringer. For flere tips - besøk Mari hvor hun samler alle gode julegavetips for deg.

2 kommentarer:

  1. Jeg ble så glad da jeg så denne posten! Minstemor ønsker seg bøker, hun fyller ett år i februar så disse anbefalingene var virkelig midt i blinken. Alle disse bøkene var helt nye for meg :)

    SvarSlett
  2. Så bra!

    Da jeg skrev innlegget oppdaget jeg at forlaget Mangschou har mange fine bøker for barn - jeg skal definitivt se litt mer på sidene deres fremover.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.