tirsdag 19. januar 2010

E.M. Forster: Maurice

Ingenting er som å få ei god bok i gave av en god venn. Spesielt når den kommer med de varmeste anbefalinger.

"Publishable, but worth it?"

E.M. Forster er mest kjent for sin A Room with View, Howards End og A Passage to India. Selv "møtte" jeg Forster første gang på en bokhandel i Boston. Det var sommer og varmt, så varmt som det bare kan være på Østkysten av USA. Inne på bokhandelen hadde jeg kommet meg forbi bordene med beaching reading og kommet til seksjonen for alvorligere litteratur. En liten bok som fanget min interesse hadde tittelen Arctic Summer (joda, det hjelper å lese om kaldere steder når det er veldig varmt). Sånn sett ble jeg skuffet, boken foregikk ikke i kaldere strøk, men i Italia. Men leseverdig var den, denne halvferdige boken som i stilen minner mye om A Room with View. 

Men altså, Maurice kom ut først i 1971, et år etter at E.M. Forster døde. Den handler om en ung mann ved navn Maurice Hall. Han vokser opp i den priviligerte delen av det engelske samfunnet, men er egentlig ganske så gjennomsnittlig (dette klarer forfatteren å formidle på en ganske elegant måte). Det er dog en stor forskjell på han og de andre rundt - han er ikke interessert i kvinner.

Det tok litt tid før jeg kom inn i boken. Den er velskrevet med finurlige setninger som man kan bruke lang tid på å fordøye.

Skiftet skjedde da jeg startet på del to. For en transformasjon! Jeg mista nesten pusten og derfra ønsket jeg at boken aldri skulle ta slutt. Man skjønner jo ganske tidlig hvilken vei det ikke kan gå.

Forster, som selv var homofil, valgte altså selv å ikke publisere denne boken før han døde, jamfør sitatet øverst i innlegget. Det er vanskelig å si hva som hadde skjedd om han hadde valgt å publisere den, men som leser er jeg glad for at jeg i det minste verden har gått har endret seg og at vi i dag har muligheten til å lese denne perlen av en kjærlighetshistorie. For det er det den er, til syvende og sist. En kjærlighetshistorie.

Så takk gode venn som gav meg denne boken i bursdagsgave og dermed også en fin leseopplevelse og så ønsker jeg deg en fin bursdag i morgen onsdag!

6 kommentarer:

  1. Har ikke lest den, men var veldig begeistret for Howards End, som jeg leste for flere år siden (også filmatisert).

    SvarSlett
  2. Har jeg sett Maurice som film? Er den filmatisert?

    SvarSlett
  3. Knirk: Den var filmatisert i 1987, men jeg vet ikke noe om filmen.

    Lille søster: Jeg har ikke sett filmatiseringen av Howards End, men jeg har lest en bok av Zadie Smith løslig basert på den (altså romanen Howards End) som heter On Beauty og som jeg likte veldig godt.

    SvarSlett
  4. PS... Ser på IMDB at filmen faktisk har en ung Hugh Grant med seg som en av hovedrolleinnhaverne:
    http://www.imdb.com/title/tt0093512/

    SvarSlett
  5. Jeg har sett filmen, og den var meget bra. Er ikke videre begeistret for homse-filmer. Pleier å styre unna. Men "Maurice" var det stil over.

    SvarSlett
  6. Dear Karin,

    I contact you by comment because I didn’t find any other way to do it.

    I would like to introduce to you Mperience (www.mperience.com), a web
    platform on which you can share in a brand new way movies, tv-series,
    music, art, and books. It also allows you to blend videos of artistic
    content with your own words, simply creating short stories called Memes
    that you can spread to a wide audience by a simple click.

    As you can see, we have many themes in common with your blog and we
    would like to publish on Mperience some of your articles.
    Actually we already inserted your post [E.M. Forster: Maurice] on our page dedicated
    to [Maurice] (http://www.mperience.com/view/Maurice_(novel))
    We’ll appreciate if you’ll put on your blog the Mperience’s reference,
    just copying and pasting a html code that I’ll give you in a second
    moment...

    I hope that we could keep in touch and collaborate also in the future.
    So, if you are interested, please don’t hesitate to contact me for further
    information, questions or suggestions.

    Andrea Salvi
    Communication Manager
    Mperience.com
    andrea.salvi@mperience.com

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.