tirsdag 13. oktober 2009

Hett blod

Hett blod er skrevet av Irène Némirovsky. Manuskriptet ble i likhet med Storm i juni først funnet i nyere tid. Romanen kom ut på norsk i 2008 og er oversatt av Kjell Olaf Jensen.

Jeg var spent på den lille romanen Hett blod. Ville den leve opp til Storm i juni? Ville språket være like sikkert og karakterene like godt beskrevet?

Ja. Ja. Og ja.

Det vil si. Det tok litt tid før jeg ble overbevist. Før jeg skjønte hvor historien ville ende. Før jeg trodde jeg skjønte hvor historien ville ende. Fortelleren er Silvio, en gammel mann med en historie bak seg. Slik som gamle menn (og damer!) ofte kan ha. Med hjelp av han fortelles historien om en familie som han er onkel for. Datteren i familien skal gifte seg og både det nye ekteparet og andre ser på foreldrene som et stødigt, trygt og kjærlig ektepar.

"Kjære venn, når du står overfor en eller annen hendelse i livet, hender det da at du tenker på det øyeblikket den er sprunget ut av, den kimen som har gitt den liv? Jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt det... Forestill deg en åker som blir sådd til, alt som rommes i et hvetekorn, de fremtidige avlingene... Vel, det er akkurat slik det er i livet."

Etter hvert skjønner vi at det er også Silvio sin historie vi får høre. Han som valgte å reise i stedet for å dyrke. Jeg oppfatter ikke Silvio som en bitter mann, men reflekterende. Undrende over hvordan historiene gjentar seg i nye generasjoner. Igjen og igjen.

Den lille romanen på knappe 130 sider har mange dialoger og Irène Némirovsky får godt frem alt det som ikke blir sagt der.
Nok en perle fra denne forfatteren!

I min begeistring har jeg nå kjøpt Sjelens herre og debutromanen David GolderHaugen Bok. Førstnevnte har de for bare kun 59 kr nå. Gleder meg til disse to romanene kommer i posten!

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.